Zonnebloem Gelre-Gülick

Wat is en doet de Zonnebloem?
“De Zonnebloem is in 1949 opgericht. We hebben in Nederland zo’n 35.000 vrijwilligers. In Limburg zijn er 14 Zonnebloem-regio’s met 150 afdelingen. Hierin zijn ongeveer 2.500 vrijwilligers actief voor ruim 10.000 gasten. Zonnebloem Gelre-Gülick is een van de 14 regio’s, hieronder vallen de gemeenten Roermond, Roerdalen en Echt-Susteren. Wij zijn er voor mensen met een lichamelijke beperking die veelal in de eenzaamheid verdwijnen als er geen aandacht aan hen besteed wordt. Zij moeten zonder zorgen net als ieder ander kunnen deelnemen aan leuke activiteiten, zoals een dagje weg of een vakantie. Het is een samenspel tussen vrijwilliger en gast.”

“Mensen met een lichamelijke beperking moeten gewoon kunnen genieten net als iedereen. Vertier en plezier in het leven is belangrijk. Hebben ze dat niet of te weinig, kunnen ze in een sociaal isolement terechtkomen. Dat is meteen onze belangrijkste pijler. Mensen met een lichamelijke beperking moeten voor een normale prijs mee kunnen doen. Ze betalen dus zelf de kosten van een activiteit of vakantie.  De kosten van de vrijwilligers en de extra kosten vanwege hun beperking worden betaald door de Zonnebloem. Dus iedereen met een grote of kleine beurs kan bij ons vrijwilliger worden.”

Wat zijn de activiteiten/diensten van de Zonnebloem?
“De Zonnebloem onderscheidt zich van andere organisaties met name door het doen van huisbezoeken. We gaan geregeld bij een gast op bezoek. Iemand die moeilijk kan lopen bijvoorbeeld of bedlegerig is. Het gaat dan om een kopje koffie drinken en even een praatje maken. Puur voor de gezelligheid en aandacht. We zijn er voor een leuk moment of gezellige dag. Dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. De afdelingen organiseren allerlei activiteiten zoals een picknick, een knutselmiddag, een boottocht of een bezoekje aan een tuincentrum. Ook organiseren we vakanties voor groepen van vier tot twintig personen. We hebben een lijst van zo’n 60, door de Zonnebloem gekeurde adressen, waar we met onze doelgroep terecht  kunnen. Ons schip vaart jaarlijks met ongeveer 3.500 gasten over de Rijn. De Zonnebloem is er niet alleen voor ouderen, maar ook voor jongeren. Je kunt bij ons rolstoelauto’s huren voor 40 euro per dag. Dat is een stuk goedkoper dan regulier. We zijn daarnaast bezig met een project met rolstoelfietsen.”

“Onze activiteiten voor de komende vier jaar zijn gericht op dichtbij, aangesloten en eropuit. We zoeken het in de buurt. Het zijn vaak de simpele dingen die mensen vreugde brengen. Als het weer mag: een kopje koffie op een terrasje of iets drinken in een café. Dit breng lotgenoten bij elkaar en ze genieten ervan. De komende tijd gaan we ons extra richten op jongeren met een lichamelijke beperking. Want de Zonnebloem is zeker niet alleen voor de oudere generatie.”

Wat is de toegevoegde waarde van de Zonnebloem voor Limburg?
“Ik denk dat we heel veel toevoegen voor veel mensen. We halen ze uit hun isolement. Er zijn meer mensen eenzaam dan we denken. Persoonlijke contacten is voor de Zonnebloem de hoofdmoot. Het is een zinnige besteding voor de gasten, maar ook voor de vrijwilligers. Je geeft als vrijwilliger je tijd en aandacht en daar krijg je veel voldoening voor terug. En wat ook heel belangrijk is: we komen achter de voordeur. Onze vrijwilligers kunnen daardoor eventuele zaken (problemen) delen met familie of instanties. De gast en de vrijwilliger delen lief en leed met elkaar. De contacten zijn vaak heel langdurig. Soms zelfs meer dan 10 jaar. Er ontstaan echte vriendschappen. Mooi dat wij dat als Zonnebloem kunnen toevoegen.”

Gesproken met Berry van der Donk, voorzitter Zonnebloem Gelre-Gülick
www.zonnebloem.nl

"Er zijn meer mensen eenzaam dan we denken. Persoonlijke contacten is voor de Zonnebloem de hoofdmoot. Het is een zinnige besteding voor de gasten, maar ook voor de vrijwilligers. Je geeft als vrijwilliger je tijd en aandacht en daar krijg je veel voldoening voor terug."