ZijActief Limburg

Wat is en doet ZijActief Limburg?
“ZijActief is van, voor en door vrouwen. Wij bestaan al 91 jaar en hebben ruim 6.000 leden in 66 afdelingen, verdeeld over de hele provincie. De afdelingen zijn autonoom, hebben een eigen programma, eigen financiën en eigen bestuur. Zij zijn allemaal aangesloten bij ZijActief Limburg. Limburg is weer onderverdeeld in 5 kringen, die fungeren als tussenpersoon tussen ons en de afdelingen. De voorzitters van de kringen vormen het provinciaal bestuur.

Van vroeger uit had ZijActief een katholieke inslag, maar dat is nu niet meer. Alle vrouwen vanaf 18 jaar zijn meer dan welkom. We merken wel dat het lastig is om jongere vrouwen te bereiken. Ons jongste lid is volgens mij 45. Het oudste 90. We zijn begonnen met inmaak- en slachtcursussen. Later werden dat bijvoorbeeld een cursus koken en Engelse les. Onze pijlers: ontspanning, ontmoeting en ontplooiing. Waarbij ontmoeting het belangrijkste is. De afdelingen organiseren normaal gesproken gemiddeld twee keer per maand een activiteit.”

“ZijActief is een verbindende factor in het samenkomen en de gezelligheid. Vooral in de grotere dorpen en op het platteland. Nu in coronatijd is dat natuurlijk niet mogelijk en zijn veel mensen eenzaam. Wij maken daarin het verschil voor hen. Alle leden zijn het afgelopen jaar zo’n 3 tot 4 keer bezocht. Met een kaartje, bloemetje of wafels gingen we bij hen aan de deur. Het is natuurlijk leuk, maar zo voelen ze zich ook gesteund. In het praatje dat altijd volgt wordt duidelijk hoe het met iemand gaat. Op het gebied van ontwikkeling zijn we eveneens belangrijk. Ontplooiing van jezelf is in deze tijd vanzelfsprekend. De oudere generatie vrouwen heeft vaak alleen maar lagere school gehad. Zij vinden het leuk en interessant om workshops of masterclasses te volgen.”

Wat zijn de activiteiten/diensten van ZijActief Limburg?
“Het kwam net al ter sprake dat de afdelingen van ZijActief Limburg ongeveer twee keer per maand een activiteit organiseren. Dat kan van alles zijn. Informatieavonden over de meest uiteenlopende onderwerpen, culturele activiteiten, workshops op creatief of culinair vlak en interessante excursies. Het is meestal iets leerzaams gecombineerd met veel gezelligheid. We hebben voordat corona de kop opstak tien jaar op rij geregeld dat er in vijf of zes bioscopen in heel Limburg dezelfde film draaide. We gingen dan met meer dan 1.000 vrouwen tegelijk naar de film. Uiteraard onder het genot van een hapje en drankje. Dat was fantastisch. Wij zijn ook landelijk aangesloten bij de Nederlandse Vrouwenraad (NVR). Zo kunnen we als dat nodig is een echt statement maken richting de politiek.”

“Ons beleidsplan heet ‘Samen onderweg naar 100’. We beschrijven hierin hoe wij ZijActief kunnen en moeten inrichten, zodat we ook de 100 jaar halen. In ons achterhoofd houdend de soms hoge leeftijd van onze deelnemers en het wegvallen van afdelingen. Onze speerpunten zijn: identiteit, service, bewustwording, samenwerking en continuïteit. Dat laatste punt is natuurlijk heel belangrijk als we ervoor willen zorgen dat we over 10 jaar nog steeds bestaan.”

Wat is de toegevoegde waarde van ZijActief Limburg voor Limburg?
“Onze toegevoegde waarde zit hem in het samen dingen doen. Samen ook veranderingen het hoofd bieden. Het erover hebben samen. Dat lost niet alles op, maar lucht wel op. En wij bieden vrouwen een veilige en prettige plek waar ze samen kunnen komen. Voor een serieuze, gezellige én ontspannende activiteit.”

Gesproken met Truus Geraeds van ZijActief Limburg
www.zijactieflimburg.nl

"Wij bieden vrouwen een veilige en prettige plek waar ze samen kunnen komen. Voor een serieuze, gezellige én ontspannende activiteit.”