Voedselbank Limburg-Zuid/Distributiecentrum Limburg

Wat is en doet Voedselbank Limburg-Zuid?
“Samen met mijn man heb ik de Voedselbank Limburg-Zuid opgericht in 2001. Ons doel is om voedseloverschotten binnen te halen en te zorgen dat deze terechtkomen bij mensen die het nodig hebben. Er wordt namelijk veel voedsel verspild en aan de andere kant zijn er veel mensen die het eten goed kunnen gebruiken. Daar zijn wij tussenin gaan zitten. Wij houden ons niet alleen hiermee bezig, maar ook kun je bij ons kleding, meubels, wasmachines en beddengoed en nog veel meer krijgen. Ook met Sinterklaas verzorgen wij een feestje en zorgen dat er cadeautjes zijn of cadeaubonnen.”

“Wij zijn de spil tussen het voedseloverschot en de gezinnen die het nodig hebben. Zonder hulp zoals de Voedselbank zijn mensen heel slecht af. We helpen ze in veel gevallen tijdelijk en hopelijk kunnen ze daarna weer zonder onze hulp verder.”

Wat zijn jullie activiteiten/diensten?
“Als mensen bij ons in het systeem zitten dan is eigenlijk niets meer te gek. Als we kunnen helpen dan doen we dat. Heb je een fiets nodig? Dan krijg je die. Is je koelkast stuk? Hebben wij er een voor je. We hebben een groot netwerk en kunnen goed organiseren. Met Sinterklaas hebben we normaal gesproken een groot feest met zo’n 200 tot 300 kinderen. Sinterklaas komt dan en natuurlijk een handjevol Pieten. Er staan tafels vol speelgoed, dat ingezameld wordt door MIK Kinderopvang in Maastricht. Het is een mooi gezicht als je de enorme hoop nieuw speelgoed ziet en die enorm blije gezichten. Vorig jaar hebben we het niet kunnen laten doorgaan. Toen is er geld ingezameld en hebben we cadeaukaarten uitgedeeld. We zijn ook van plan scholing aan te bieden, zoals een cursus alfabetisering of budgetteren. Zodat de mensen ook weer buiten die vier muren komen. Als ze aan een cursus beginnen dan zien ze ook dat ze altijd weer kunnen leren en zich ontwikkelen. Dat geeft ze moed en kracht om nog meer aan of op te pakken.”

“Voedselbank Limburg-Zuid gaat gewoon op deze voet verder: zoveel mogelijk mensen helpen. In de hoop dat ze op een gegeven moment weer op eigen benen kunnen staan.”

Wat is de toegevoegde waarde van Voedselbank Limburg-Zuid voor Limburg?
“Voedselbank Limburg-Zuid is de spil in de maatschappij. Zo voelt dat echt. Als niets meer lukt en alle aanvragen zijn ingediend en die worden afgewezen dan kloppen de mensen bij ons. Bij ons word je altijd geholpen. Hier hoeft niemand honger te lijden. Als dan na een paar maanden de toeslagen worden uitgekeerd of de uitkering binnenkomt, dan hoeven ze niet meer bij ons te komen. Dan is onze missie geslaagd. En we zorgen er ook wel voor dat mensen hier niet blijven ‘hangen’, daar zitten we echt achteraan. Ze moeten – als het kan – weer plaats maken voor nieuwe mensen die het hard nodig hebben.”

Gesproken met Hannie Verweij, vicevoorzitter van Voedselbank Limburg-Zuid/Distributiecentrum Limburg
Limburg-zuid.voedselbank

"Bij ons word je altijd geholpen. Hier hoeft niemand honger te lijden. Als dan na een paar maanden de toeslagen worden uitgekeerd of de uitkering binnenkomt, dan hoeven ze niet meer bij ons te komen. Dan is onze missie geslaagd."