Limburgse Katholieke Vrouwenbeweging (LKV)

Wat is en doet Limburgse Katholieke Vrouwenbeweging?
“De Limburgse Katholieke Vrouwenbeweging, opgericht in 1932, vertegenwoordigt 13 besturen van lokale vrouwenbewegingen en daarmee zo’n 900 arbeidersvrouwen en behartigt daarnaast hun belangen. Deze vrouwen, vaak 80-plussers en velen ook al 70-plussers, hebben vroeger niet veel kansen gehad om te studeren of zich op een andere manier te ontwikkelen. Ze voelen zich vaak minderwaardig. We proberen ze meer zelfstandigheid te geven, meer kennis bij te brengen en mondiger te maken. Dit doen we door bijeenkomsten en lezingen te organiseren en door specifieke onderwerpen bespreekbaar te maken. De meesten van hen zijn heel afhankelijk en terughoudend. We proberen waar we kunnen die afhankelijkheid te doorbreken. Wij ondersteunen de lokale afdelingen op allerlei vlakken: zelfstandigheid, zelfredzaamheid, onafhankelijkheid en het bijbrengen van kennis.”

“Wij komen op voor de arbeidersvrouwen. Zij zijn óók belangrijk en mogen gezien worden. We proberen ze zelfstandiger te maken en ze kennis bij te brengen over allerhande dingen. Hebben ze last van eenzaamheid? Dan zorgen we dat we geregeld een praatje met hen maken. Pas geleden hebben we een presentje gebracht naar alle leden, want er zijn natuurlijk geen fysieke bijeenkomsten meer mogelijk op dit moment. Als de Limburgse Katholieke Vrouwenbeweging er niet was dan zaten veel vrouwen in een isolement. De meesten komen anders bijna nergens.”

Wat zijn de activiteiten/diensten van LKV?
“De Limburgse Katholieke Vrouwenbeweging organiseert vergaderingen voor de leden. En we verspreiden een ledenblad. Dit wordt door de 13 afdelingen huis-aan-huis bezorgd. Dan weten we 100% zeker van dat ze de informatie krijgen. Hier zetten we alles in. Ook over toekomstige bijeenkomsten. We gaan binnenkort online bijeenkomsten organiseren via ZOOM. Dat is best een uitdaging op onze leeftijd. Ik moet het zelf ook nog leren. Waar het kan en aansluit op een bepaald thema zoeken we verbinding met andere maatschappelijke organisatie. Normaal gesproken organiseren we eens per jaar een uitje. Dat is meestal een combinatie van iets educatiefs en iets leuks, bijvoorbeeld shoppen. Ook organiseren we jaarlijks een vakantieweek. Dat is altijd heel gezellig.”

“We richten ons de komende jaren vooral op communicatie en participatie. Communicatie: niet iedereen kunnen we goed online bereiken. Meestal bedienen alleen de echtgenoten de PC. Zij printen de stukken voor hun vrouw. Er moet voor onze leden vaak nog een hele digitale wereld opengaan. Participatie: onze missie is zoveel mogelijk vrouwen te laten meedoen aan bijeenkomsten en te laten meegaan naar uitjes.”

Wat is de toegevoegde waarde van de LKV voor Limburg?
“Wij zorgen ervoor dat vrouwen meer zelfstandigheid krijgen, dat we ze kennis bijbrengen en we zorgen ervoor dat ze meer opkomen voor zichzelf. En we zorgen ervoor dat ze een leuke tijd hebben door samen gezellige dingen te doen zoals ons jaarlijks uitje of die vakantieweek. Dat is gewoon heel belangrijk.”

Gesproken met Louise Vogelaar, voorzitter van Limburgse Katholieke Vrouwenbeweging (LKV)