Kledingbank Limburg

Wat is en doet Kledingbank Limburg?
“Kledingbank Limburg, gevestigd in Maasbracht met inzamelpunten door heel Limburg, zorgt ervoor dat mensen die in armoede leven, goed gekleed door het leven gaan. Het spreekwoord Kleren maken de man spreekt boekdelen.
Als je ergens naartoe gaat en je ziet er leuk uit, dan sta je toch net iets steviger in je schoenen. We kleden ook veel kinderen, zodat zij gewoon naar school kunnen en mee kunnen doen op een manier zoals zij dat graag willen. Mensen die een indicatie hebben kunnen 1 keer voor de zomer en 1 keer voor de winter bij ons kleren uitkiezen. We werken hierin nauw samen met de Voedselbank. Ben je bij ons bekend, dan hoef je het hele verhaal niet opnieuw te vertellen en andersom ook niet.”

“Wij ondersteunen mensen die het echt nodig hebben. Met zo’n 10.000 pakketten per jaar. En we willen nog veel meer Limburgers helpen. Helaas bereiken we nog niet iedereen. Daarnaast willen we verspilling tegengaan en de grote overschotten aan kleren; in de industrie, in de winkels maar ook bij de mensen thuis een goede bestemming geven.”

Wat zijn de activiteiten/diensten van Kledingbank Limburg?
“Naast het inzamelen en uitgeven van kleding, is Kledingbank Limburg een erkend leer-/werkbedrijf. Wij bieden leerwerktrajecten aan statushouders en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook bieden wij stageplaatsen voor maatschappelijke dienstverlening.”

“Het belangrijkste doel dat wij hebben, is het kleden van mensen die het niet breed hebben. En ik weet zeker dat wij na corona nog meer nodig zijn dan ooit. Ook het bieden van leer-/werkplekken is erg van belang. Daarnaast zijn we altijd op zoek naar projecten waarmee we nog meer mensen kunnen ondersteunen. We zoeken meer samenwerking met gemeenten en andere maatschappelijke organisaties. We organiseren ook kledingdagen op locatie in diverse Limburgse gemeenten. Dat was vóór het coronatijdperk. Daar komen zo’n 1.000 mensen op af.”

Wat is de toegevoegde waarde van Kledingbank Limburg voor Limburg?
“Jaarlijks ondersteunen wij mensen met zo’n 10.000 pakketten en proberen we zoveel mogelijk van hen die het nodig hebben te bereiken. We geven een tweede leven aan kleren die weggegooid worden; en kledingwinkels kunnen bij ons terecht met kleding die ze niet verkopen. Zijn er mensen die een beschermde werkplek nodig hebben, zodat ze uiteindelijk (weer) kunnen integreren in de arbeidsmarkt, dan vinden ze die bij ons. En last but not least bieden wij een fijne plek voor heel veel vrijwilligers, die al jarenlang aan ons verbonden zijn.”

Marleen van Rijnsbergen, directeur van Kledingbank Limburg
kledingbank-limburg.nl

“Wij ondersteunen mensen die het echt nodig hebben. Met zo’n 10.000 pakketten per jaar. En we willen nog veel meer Limburgers helpen".