Humanitas Limburg

Wat is en doet Humanitas Limburg?
“Humanitas is een landelijke vereniging. Onze vrijwilligers (zo’n 600 in Limburg) helpen mensen tijdelijk op bepaalde thema’s (detentie, opvoeden, eenzaamheid, rouw en verlies, thuisadministratie en opgroeien), totdat ze die hulp niet meer nodig hebben. We zijn 75 jaar geleden ontstaan. Mensen die hulp nodig hadden, konden in die tijd gewoon bij de kerk terecht. Maar steeds meer mensen die niet bij een kerk hoorden, vonden nergens gehoor. Daarom is Humanitas opgericht om ook hen te kunnen helpen.”

“Wij helpen mensen die het gewoon goed kunnen gebruiken. Gratis. We koppelen een vrijwilliger aan een hulpvrager. Het is een stuk laagdrempeliger dan professionele hulp. Terwijl we wel een professional ontlasten. Denk aan de thuisadministratie doen voordat het een complete chaos is. Als wij de persoon in kwestie geholpen hebben, kan professionele hulp achterwege blijven. Is het te zwaar of complex voor een vrijwilliger, dan komen de professionals in beeld.”

Wat zijn de activiteiten/diensten van Humanitas?
“Onze activiteiten zijn heel divers. Een aantal dingen zal ik hier noemen. Door heel Limburg doen we de BOR, de begeleide omgangsregeling. Een vrijwilliger helpt mensen die in een vechtscheiding zitten met de omgangsregeling voor de kinderen. Als het te complex is (bij bijvoorbeeld misbruik of agressie) dan is het voor ons te complex en zal een professional het overnemen. Thuisadministratie doen we ook in heel Limburg. We begeleiden mensen die het administratief niet op een rijtje hebben. Een vrijwilliger maakt de post open, schept orde in de administratie, brengt de financiën en andere zaken in kaart en doet vaak ook een stukje budgetcoaching. Is het te heftig dan wordt professionele schuldhulp ingeschakeld. Wij helpen ook bij detentie. Bijvoorbeeld bij de vrouwengevangenis zorgen wij dat kinderen op bezoek kunnen bij hun moeder. Ook hebben we vrijwilligers in de gevangenis in heel Limburg die helpen bij de re-integratie van mensen. Denk aan: een paspoort, onderdak en inkomsten regelen en ook soms sociale contacten. Wat we ook doen is het project taalmaatjes en we lezen voor aan kinderen.”

“We hebben dus de 6 thema’s: detentie, opvoeden, eenzaamheid, rouw en verlies, thuisadministratie en opgroeien. Hier hangen al onze activiteiten onder. De focus ligt nu op jongeren en geld door middel van geldlessen en financiële spreekuren op scholen. Op een aantal scholen in Zuid-Limburg geven we al geldlessen. Dat is heel succesvol en willen we graag uitrollen in de rest van Limburg.”

Wat is de toegevoegde waarde van Humanitas voor Limburg?
“Laagdrempelig en op basis van gelijkwaardigheid zorgen dat je mensen helpt, voorkomt dat er professionele hulp nodig is of ervoor zorgt dat die eerder afgeschaald kan worden. En heel belangrijk: onze vrijwilligers halen zingeving uit de bijdrage die ze leveren en vinden het leuk én belangrijk. Het mes snijdt aan twee kanten.”

Gesproken met Cyril Laugs, coördinator van 5 Limburgse afdelingen vallend onder Humanitas District Zuid
www.humanitas.nl/district/zuid