COC Limburg

Wat is en doet COC Limburg?
“COC Limburg, opgericht in 1970, komt op voor de belangen van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen, trans- en intersekse personen (LHBTI's). We zetten ons in voor gelijke rechten, emancipatie en sociale acceptatie van LHBTI’s in Limburg. Onze fysieke locatie is in Maastricht met een café en vergaderzaal, maar we willen graag meer locaties openen. Het liefst in iedere regenbooggemeente, dus Maastricht, Heerlen, Sittard, Venlo, Weert+Roermond en Venray een eigen locatie. Zodat we voor iedereen goed en snel bereikbaar zijn.”

“We hopen uiteindelijk dat het begrip en de acceptatie veel groter worden en dat het COC minder nodig zou zijn. Maar mensen met een andere geaardheid en identiteit hebben nog heel vaak een kwetsbare positie. Ze krijgen nog steeds te maken met pesterijen en sommigen zelfs met geweldsdelicten. Dit komt nog heel vaak voor. Het is meestal een kwestie van het niet begrijpen en er te weinig kennis van hebben bij bepaalde groepen. Dit sijpelt ook door naar scholieren. Die tendens moeten we echt doorbreken. We willen graag een laagdrempelige en veilige plek bieden om mensen te helpen met hun ontdekkingstocht naar wie ze zijn binnen (de muren van) COC.”

Wat zijn de activiteiten/diensten van COC?
“COC Limburg biedt veel activiteiten op vaste dagen. Aan jong tot oud. Denk aan leerzame en leuke activiteiten zoals: bijeenkomsten met de GGD leren en weten over een gezond seksleven, maar ook game-days met lasergamen of poolen  voor jongeren van 12 tot en met 18 jaar, roze lopers voor ouderen in zorgcentra, voorlichtingen op scholen, het organiseren van Paarse Vrijdag (om te laten zien hoe veilig jouw middelbare school is). En voor vluchtelingen met een andere geaardheid of identiteit onder andere bijeenkomsten over omgaan met geld en kennismaken met carnaval. Wij zijn ook de plek voor transgenders of mensen die de transitie nog moeten ondergaan. We organiseren spreekgroepen. En er komen regelmatig verzoeken binnen om voorlichtingen te geven. Sinds 2008 hebben we een project Veilige School Limburg, dit is een bekend project binnen de scholen, gemeenten en Provincie. Hiervoor krijgen scholen subsidie. Dat maakt het voor hen aantrekkelijker om ons te laten komen om een voorlichting te geven.”

“Onze thema’s zijn: Ontwikkelen en ontdekken (vooral voor jongeren); Genderdiversiteit; Culturele Verbinding (voor mensen van binnen Nederland en daarbuiten met een andere culturele achtergrond) waarbij we ook verbindingen aangaan met andere (maatschappelijke) organisaties; Onderzoeken en Ondersteunen (om voor ouderen een juiste sociale plek te vinden); Onbeperkt Ontmoeten (LHBTI’s met verstandelijke beperking of ander rugzakje). Social Events (evenementen die we (weer) willen organiseren zoals Pink Party, mannenfeesten, vrouwenfeesten, coming out dagen).”

Wat is de toegevoegde waarde van COC voor Limburg?
“We zijn er om het begrip van de niet-LHBTI’er in Limburg te vergroten en de acceptatie te bevorderen. Veel mensen zeggen dat ze LHBTI’s wel accepteren, maar in de praktijk merken we nog te vaak het tegenovergestelde. Nederland valt buiten de top 10 van Europese landen waar de rechten van LHBTI-personen goed geregeld zijn. Een ernstige zaak. Het land waarin in 2001 het eerste homohuwelijk was! Dat is toch niet uit te leggen?! Er is dus nog heel veel werk aan de winkel. En nog even specifiek voor Limburg: we willen niet dat LHBTI’s en masse naar de grote stad trekken. Hier in Limburg moet het ook gewoon fijn en veilig zijn om te blijven wonen.”

Gesproken met Tamara van Bogaert, directeur van COC Limburg
www.coclimburg.nl

"We willen niet dat LHBTI’s en masse naar de grote stad trekken. Hier in Limburg moet het ook gewoon fijn en veilig zijn om te blijven wonen."