Ga voor praktisch! Zet onze ervaringsdeskundigen in als didactische werkvorm bij burgerschap. Het vak burgerschap in het onderwijs kan nog leuker, boeiender, interactiever en leerzamer worden door het inzetten van ervaringsdeskundigen verbonden aan diverse Maatschappelijke Organisaties in Limburg.
Voor jou als leerkracht
De opdracht burgerschap vraagt van jou als leerkracht dat allerhande maatschappelijke thema’s ingebed worden in de leerstof. Diverse methoden zijn voor handen. De keuze, in kant- en klare lespakketten, is reuze. Maar wat te doen als je het speelser en praktischer wilt maken? Want ook jij weet dat de boodschap van je les beter overkomt als kinderen het thema bij wijze van spreken kunnen ‘vastpakken’. Het inzetten van ervaringsdeskundigen kan een oplossing zijn.
Ervaring uit de praktijk
Hoe krijgt discriminatie een gezicht? Wat is het verhaal achter het leven met een beperking? Wat heeft een militair in een oorlogsgebied meegemaakt of wat kan een politieagent vertellen over zijn rol in de samenleving? Maatschappelijke Organisaties (MO’s) in Limburg kunnen rondom diverse thema’s ervaringsdeskundigen inzetten om jouw les aantrekkelijk en vol beleving te maken. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat jouw kinderen een betekenisvolle ontmoeting hebben met mensen uit andere culturen of godsdiensten. Hoe mooi zou het zijn om mensen die het allemaal écht hebben meegemaakt hun verhaal te laten vertellen? Interactief, informatief, praktisch en uit het leven gegrepen. Een aanvulling op de theorie die zeker een diepe indruk op kinderen zal achterlaten.
Maatschappelijke organisaties hebben een netwerk tot in de haarvaten van de samenleving
Maatschappelijke Organisaties in Limburg voelen het als hun missie om deze taak binnen het onderwijs op zich te nemen. De Maatschappelijke Organisaties hebben een netwerk dat tot in de haarvaten van de samenleving vertakt is en waar ervaringsdeskundigen, professionals en vrijwilligers bij betrokken zijn. Deze mensen vormen een afspiegeling van de hedendaagse samenleving in Limburg en daarbuiten. Genoemd netwerk biedt de Maatschappelijke Organisaties de mogelijkheid om de thema’s, uit burgerschap, een gezicht te geven.
Welke onderwerpen kunnen wij voor jou invullen?
Dat zijn er een heleboel. Daarover willen we graag met jou in gesprek. Wij bieden maatwerk, sluiten aan bij jouw speerpunten maar kunnen ook aanvullend zijn met onderwerpen waar geen expertise voorhanden is binnen jouw team. Hebben we je enthousiast en nieuwsgierig gemaakt?
Bel naar 06 51787175 of stuur een e-mail naar burgerschap@stichtingsmol.nl
Download hier de flyer
SMOL brengt het vak Burgerschap tot leven in de klas met een lespakket op maat. In overleg met de school wordt voor elke vraag omtrent Burgerschap een lesprogramma waarbij de focus ligt op kennismaking met elkaar en elkaar inspireren. De leerlingen zijn door de leerkracht vooraf voorbereid op basis van het door SMOL aangeboden lesprogramma.
Kijk op de link voor voorbeelden van burgerschap in het onderwijs. Wij kunnen dit invullen voor alle onderwijstypen (PO, VO, MBO en HBO)
>> Lees meer
Is toch niet zo vanzelfsprekend als dat we denken. Dat is de boodschap van Luitenant Generaal b.d. Mart de Kruijf aan de leerlingen van de tweede klassen van het Sint Janscollege in Hoensbroek. In zijn verhaal laat hij zien dat vrijheid en democratie soms verdedigd en bevochten moeten worden. Oorlog is geen ver van mijn bed show.
Aan de hand van voorbeelden uit de geschiedenis: tweede wereldoorlog, Libanon, Afghanistan, Irak, Mali, Joegoslavië en nu Oekraïne wordt duidelijk dat ook Nederland een rol speelt in het bewaken van democratie. De heer De Kruijf legt het belang uit van missies, waar Nederlandse militairen bijdragen aan de vrede, de wederopbouw van een samenleving waar oorlog nog steeds op de loer ligt. Missies waarin ook vuurgevechten, bomaanslagen, etc. ingrijpende gebeurtenissen zijn voor militairen. Dat is meteen het bruggetje naar het verhaal van de F-16 Piloot en de marinier die samen een missie in Joegoslavië hebben uitgevoerd.
Aan de hand van filmbeelden nemen zij de leerlingen mee in hoe een oorlog gevoerd wordt. Op welke manier en onder gevaarlijke omstandigheden toch heel zorgvuldig de vijand aangevallen wordt. Beelden vanuit de F-16 aangevuld met het verhaal van de marinier die op de grond de missie stuurt geven een realistisch beeld van het werk van de krijgsmacht. Een indrukwekkend verhaal dat een bijzonder inkijkje geeft in een wereld die gelukkig vaak ver van ons bed speelt.
Twintig minuten later slaat het in één keer om; twee leerlingen hebben in de anonieme enquête aangegeven een vervelende seksuele ervaring te hebben gehad en dit met niemand te hebben gedeeld. Als we de antwoorden bespreken zie je een schokgolf door de klas gaan. De rest van de les blijft het rustig en doen alle leerlingen actief mee.
Het was de tweede dag voor de klas op het Sint Janscollege Hoensbroek, waar Annick Teeuwen samen met Floor Noten les geeft aan brugklassen over sexting.
Nee, niet om het te promoten, maar om jongeren bewust te laten worden van de gevaren en alles wat erbij komt kijken. We staan er versteld van dat ruim driekwart van mening is dat het jouw eigen schuld is zodra een foto van jou wordt doorgestuurd. Het duurt even voordat het kwartje valt dat dit toch echt niet jouw schuld is als dit gebeurd.
Jongeren worden gemiddeld pas later seksueel actief zodra ze goede seksuele voorlichting hebben gehad en hebben minder vaak vervelende ervaringen meegemaakt. Met SharePower's bijdrage aan het vak burgerschap van SMOL hopen we zo ons steentje hieraan bij te dragen.